Ang. bilkörning på vinterväglag

Dags att gnälla lite:

Folk söder om Dalälven kör som sopor så fort det blir snö. Iallafall de allra flesta. När jag åkte den lilla landsvägen till Börje IP såg jag två bilar i diket, en på vägen ut och en på vägen hem. Vad är dealen liksom!? Fatta: snö på vägbanan = halt. Samma sak varje år. Tänk om det skulle ligga bilar i diket varje gång det snöar i Norrland...

Sedan finns det ju en annan sida av myntet; folk som kör föööööör lååååååångsamt. Det har tagit mig 35 minuter att köra till jobbet igår och idag (jag har fått låna mormors bil för att slippa cykla). Folk kör i 25 km/h bara för att det ligger snö på vägen. Om man har ett par ordentliga vintersulor (vilket jag hoppas man har om man ska ut och köra these days) så kan man iallafall faktiskt hålla 50 km/h utan att riskera att köra i diket eller få sladd över på andra körbanan. Eller?



Trots att jag ser mig själv som en god förare på hala underlag så måste jag nog ändå kosta på mig ett "peppar peppar ta i trä". Jag är ju trots allt inte norrlänning.

Kommentarer
Postat av: Frida

Du är utmanad, plud!

2008-11-25 @ 20:57:10
URL: http://vad-frida-sa.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0