Tjejdäng i Gökloppet

Igår ställde jag upp i min första längdskidtävling sedan Vasaloppet 2003. Vi har ju spenderat påsklovet på klassisk längdskidmark i Åsarna (på 80-talet känd som Guldbyn med invånare som Wassberg och Mogren) och man måste ju ta seden dit man kommer. Tävlingen gick av en stapeln i grannbyn Kvarnsjö och kallades Gökloppet. Egentligen var det väl mest menat som ett slags jippo eller familjefest, men det fanns även de som tog utmaningen på allvar och startade tidigt för att få så kalla och bra spår som möjligt.

Vi dök upp vid 11-snåret och anmälde oss i bygdegården för att få en nummerlapp. Spåren hade börjat blivit lite halvsaggiga i den strålande solen och jag hade två dagar gammalt klister under laggen - inte de allra bästa förutsättningar för att åka fort direkt. Helt ouppvärmd ställde jag mig på startlinjen och började staka som en dåre. Banan var knappa 5 km och ganska flack. Skidorna gled dock bättre än jag trodde och jag beslutade mig för att fortsätta köra hårt. Mjölksyran var väldigt nära några gånger, men jag höll mig i skinnet och lyckades slippa gå in i väggen. 16 minuter och 13 sekunder senare gick jag i mål. Innan jag fått tiden menade Roger på att om jag åkt under 16 minuter så var jag snabb, och som den sörlänning jag är så var jag faktiskt ganska nöjd med vad jag presterat.

Senare på eftermiddagen, efter att Frida och jag kommit tillbaka från en soldränkt dag i Klövsjös backar, fick jag reda på att min tid var den fjärde bästa totalt. Trots att fjärde platsen alltid är den mest retliga kände jag mig faktiskt ganska nöjd. Sedan fick jag höra att det var en tjej som vann, med en åktid på dryga 14 minuter. Som kille borde jag (enligt gängse normer) givetvis inte acceptera att få stryk av en tjej i tävlingssammanhang, men med tanke på att hon tidigare i vinter tagit silver i junior-VM och har en rad medaljer från SM så känner jag mig faktiskt lite bättre till mods. Och killen som kom tvåa hade även han en massa erfarenhet från mästerskap av olika slag. Men nästa år kommer jag tillbaka och då ska jag fan vara snabbast (och dessutom ha nyvallade skidor och stå på startlinjen prick klockan 10). Gökloppet 2010 - ur spår!


Precis efter målgången var jag faktiskt lite sliten...


Med mössan käckt på svaj och håret på ända. Måste även
styra upp mer dreggel i skägget tills nästa år - det ger pondus.


Kusinman Roger, syssling Nathalie och Fågelben.

Kommentarer
Postat av: Gunde

Synd att du slängt bort ditt liv på massa skit när du kunde ha blivit något bra inom skidsporten.



:-)

2009-04-12 @ 13:52:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0