Söndagsmiddag: Quesadilla

Ända sedan jag var i USA första gången har jag varit torsk på mexikansk mat. Amerikanska snabbmatskedjan Taco Bell har en massa smarriga grejor på menyn och godast är nog deras quesadilla. Rätten består som bekant av ett vikt tortillabröd med ost och salsa som gräddas/steks tills osten smälter och brödet får en spröd yta. Mmm...

Quesadillas serveras på en rad restauranger i Sverige och jag har varit en frekvent beställare (på bl.a. O'Learys och Broken i Åre), men det är tyvärr ganska bleka kopior som erbjuds - inte i närheten av den krämighet som återfinns på Taco Bell. Jag har givetvis även försökt återskapa en perfekt quesadilla på hemmaplan och kom förmodligen ett steg närmare sanningen den dag jag testade att ha i cremé fraiche mellan bröden...

Under semestern i sommar är det jag som bedriver underrättelseverksamhet mot Taco Bell för att verkligen finna hemligheten bakom deras krämiga quesadilla. Tills dess tycker jag att ni borde testa mitt nuvarande recept, för det är faktiskt riktigt gott:
  • Ingredienser: Quornfilé, stort tortillabröd, cremé fraiche, salsa, stark riven ost, sallad, avocado, tomat, rödlök, gurka, nachos
  • Marinad: Tacokrydda, olja, soja
  1. Skiva quornfiléen och marinera bitarna. Stek sedan till bitarna får lagom yta.
  2. Smeta cremé fraiche och salsa på halva tortillabrödet och lägg dit de stekta quornbitarna. Strö rikligt med ost över och vik sedan brödet dubbelt så att det blir format som en halvcirkel.
  3. Stek lätt på båda sidor i lagom varm panna tills brödet fått yta och osten smält.
  4. Servera med den smarriga salladen och garnera med nachos, cremé fraiche och salsa.

Kommer inte berget till Muhammed, får väl Muhammed komma till berget

Kommentarer
Postat av: krok

ser ju helt sjukt gott ut, måste äta quesedilla!

2009-01-26 @ 01:48:47
Postat av: Anonym

Funkar det med pannkaka?

2009-01-26 @ 09:42:39
Postat av: Frida

m mmm mmmmmmm... gott! hoppas du inte har nåt emot ett klipp och klistra direkt in i kokboken :)

2009-01-26 @ 09:52:59
URL: http://froys.blogg.se/
Postat av: Berra

Krok: Do it. Vi kan se en kvalseriematch mellan Lif-Dif tillsammans och käka quesadillas.



Anonym: Oklart. Kanske majspannkaka isåfall. Men tortillabröden blir spröda när dom steks, gissar att pannkakan mest skulle bli bränd.



Frida: Kör hår, jag borde också styra upp en kokbok.

2009-01-26 @ 10:05:16
Postat av: krok

Bört: Det hade vi kunnat göra, men nu e det så att dif tänkte blanda sig i nåt slags slutspel!

2009-01-26 @ 13:29:12
Postat av: Anonym

Bert: Tack för svaret med pannkakorna.



Kan det kanske fungera med creps`?



Tacksam för svar!



2009-01-26 @ 16:28:39
Postat av: Anonym

salsa kungen kommer genast att införa ditt recept på menyn... e de nått du kan, så e de mat!

2009-01-26 @ 17:24:27
Postat av: Berra

Anonym: Vad är det för fel på vanliga tortillas? :-)

2009-01-26 @ 18:21:49
Postat av: J

Jag kommer ihåg den dagen med cremé fraichen, I was there...

2009-01-26 @ 22:42:32
Postat av: Anonym

Bert: Tack för ditt svar. Nu när inte pannkakor fungerar så tänkte jag kanske att någon sorts majsbröd hade fungerat. Vad tror du?



Tacksam för svar.





2009-01-27 @ 08:16:57
Postat av: Berra

Anonym: Tortillas är väl gjorda på vanlig vetemjöl tror jag, men kör hårt med majsbröd du. :-)

2009-01-27 @ 10:07:55
Postat av: Anonym

Bert: Bra! jag har litet taco shells hemma. Tack för tippsen !!!

2009-01-27 @ 10:21:22
Postat av: Elin

Om du tycker om quesadillas ska du åka till Mexico på redigt. Taco Bells är bara bleka kopior av the real deal! :)

2009-01-28 @ 22:19:36
URL: http://tiofemton.blogg.se/
Postat av: Berra

Jag har varit i Mexico, självklart vet mexarna hur en tortillas skall anrättas. Men som genuin snabbmatsromantiker vill jag ändå slå ett slag för TacoSmelll. :-)

2009-01-28 @ 23:24:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0