Besök hos dif

Mitt jobb har ett utbyte med en polsk skola och av nån anledning (förmodligen att jag bara har en lektion på tisdagar) så fick jag följa med på utflykt till Skansen och Vasamuséet. Skansen var Skansen (precis som en av scenarbetarna förklarade för mig under en konsert med Laleh förrförra sommaren; "this is fuckin' Skansen man") och förutom björnarna - och framförallt de jättegulliga babybjörnarna - så var det roligast när den fetaste av alla suggor ställde sig och pinkade mitt framför oss och hennes svin till polare glider upp bakifrån och tar för sig av the golden shower. Inte nog att hon drack direkt från kranen, hon slickade även glatt i sig av den fina blandning av urin och gyttja som uppkom på marken under. Mmm, fina grisar.

Jag lyckades även klappa en älg:

älg
Muuu!

Efter en lunch på Solliden stod Vasamuséet på menyn, har inte varit där sedan de byggde om nån gång förra århundradet. Då polackerna fått tag på en polsktalande guide så fick jag, som den historialärare jag faktiskt är, ta över rodret (höhö) och guida de svenska elever som följt med. Jag insåg snabbt att jag inte hade full koll på läget och sprang iväg för att fixa en folder som snabbpluggades i två minuter. Med facit i hand måste jag dock säga att guidandet gick över förväntan och att jag faktiskt kunde mer om det sjunkna regalskeppet och Gustav II Adolfs krig mot Polen än jag trodde. Muséet är helt klart värt ett besök om ni har vägarna förbi!

Kommentarer
Postat av: Helge

Vad sa skogens konung? Trivdes dom i fiendeland?

2008-04-15 @ 23:07:30
Postat av: Quickjohn

Hi, I just wanted to say that I really like your site!

2010-09-17 @ 13:41:56
URL: http://quickjohn.blog.ca

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0