Farmor



Idag åkte jag med pappas sida av släkten till min farmors begravning i Högalidskyrkans kapell på Söder. Det var en mycket fin begravning, med en en massa musik och inte särskilt mycket religiöst dravel. Farmor var ju jazzsångerska och hon skulle säkert ha älskat kantorns jazziga toner. Jag inte haft så mycket kontakt med min farmor, vi har gjort några tappra försök som tyvärr alltid runnit ut i sanden, men jag kommer alltid minnas den helg vi fick tillsammans när jag var 12-13 år och åkte till Söder för att hälsa på henne.

Vi gick på promenader, tog pendeln till fritidsmässan i Älvsjö, hon köpte en Guns-tröja åt mig och vi käkade chips och drack läsk tillsammans. Det låter kanske inte så mycket för världen, men för mig var det stort då och ännu större nu. Förutom jordgloben här bredvid mig i hyllan (en julklapp från henne med motveringen "Jag önskar jag kunde skänka dig hela världen, men den här är vad jag har råd med") så är den helgen mina finaste minnen av henne.

Vila i frid i Farmor och tack för minnena, jag ska fortsätta att vårda dem ömt.


Vi tog med blommorna från begravningen till Uppsala och la ner dem på hennes blivande gravplats, bredvid gammelfarmor Lilly och gammegammelmormor Hulda.

Kommentarer
Postat av: Frida

Gull. Så fint. Och det där fotot är så vackert.

2009-02-04 @ 21:11:41
URL: http://vad-frida-sa.bloggagratis.se
Postat av: Sandra

Fint!

2009-02-05 @ 17:40:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0