Hej hej gubbar

Det bor en man i 60-årsåldern i mitt hus som jag sprungit på titt som tätt. Vi har förråd bredvid varandra i källaren och under min inflyttning var jag ganska frekvent där nere och av någon anledning var han också det. Tror han sa nåt om att han renoverade köket (varför han då höll till i källaren är oklart). Men hursomhelst; innan jul mötte jag honom i trapphuset och han hälsade "God jul" och avslutade med "tack för att du finns". Bara sådär. Jag blev lite ställd, men tyckte det var ganska trevligt. När jag morgonen efter skulle cykla till jobbet mötte jag honom i källardörren och han kontrollerade att jag hade lyse fram och bak på cykeln.

Idag träffade jag av en händelse McAttack strax utanför huset och vi gjorde sällskap en bit på trottoaren. När vi kommit till min port kom Gubben rusandes och sa till Mackan: "I den här stan cyklar vi faktiskt med lyse!". Det visade sig senare att Gubben mött Mackan längre upp på gatan och redan påtalat detta en gång varpå McAttack svarat nåt lite halvspydigt (lägg till i beräkningen att det var första gången M gick utanför dörren efter två dygn med vinterskräcksjukan). Mackan erkände att han kanske borde haft lyset på och visade Gubben hur fint hans cykel kunde lysa. Det borde vem som helst (utom kanske snuten) ta som en fullgod "ursäkt".

Men Gubben nöjde sig inte med det och höjde istället rösten och började prata om att man måste föregå med gott exempel och så vidare och hur han sett en massa föräldrar som cyklar utan lyse med sina barn till skolan. Gubben blev alltmer påträngande och arg och det var nog tur att det var Mackan och mig han gav sig på - grabbar som hellre drar än ställer till onödigt trubbel. Mackan ställde helt sonika cykeln utanför porten och följde med mig upp i trappan för att slippa gubbtjyven. Det sista vi hörde var hur gubben öppnar porten och skriker "I den här fastigheten använder vi cykelstället!!!".

Att folk bara orkar...

Kommentarer
Postat av: Frida

men gud. hobbypsykologen diagnostiserar: dissociativ identitetsstörning.

2009-01-21 @ 21:12:56
URL: http://froys.blogg.se/
Postat av: Martin

haha. En sån gubbe ska jag bli när jag blir gammal. :)

2009-01-22 @ 09:45:04
URL: http://www.myspace.com/damienmusic
Postat av: nature boy

Hoppspark German style!!!

2009-01-22 @ 18:11:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0